Koordinering og individuell plan (IP)

Alle som har behov for langvarige og koordinerte helse- og velferdstjenester, har rett til å få oppnevnt en koordinator og få en individuell plan. En individuell plan hjelper deg med å sette langsiktige mål for hvordan du kan mestre hverdagen.

Hvorfor ha en individuell plan?

Formålet med en individuell plan er å sikre at de tjenestene du mottar er helhetlige og tilpasset dine egne mål.

  • En individuell plan skal bidra til å gi deg et koordinert og skreddersydd tjenestetilbud. 
  • Planen skal gi en klar oversikt over hvilke tjenester som er relevante for deg, samt hvem som har ansvar for oppfølging på de forskjellige områdene.
  • Planen skal inneholde en liste over viktige mål og hvilke tiltak som kan hjelpe deg med å oppnå dem. Disse målene vil være synlige for alle som tilbyr tjenester, slik at alle jobber mot felles mål til det beste for deg.
  • Planen skal styrke samarbeidet mellom deg, eventuelle pårørende og tjenesteyterne i kommunen.

Hvordan få en individuell plan? 

  • Du kan selv be om å få laget en individuell plan.
  • Pårørende kan be om det på vegne av bruker/pasient.
  • Hovedansvaret for å utarbeide individuelle planer ligger hos kommunen. 

Hva gjør en koordinator?

En koordinator er en kontaktperson som samarbeider med deg og medvirker til at du får nødvendig oppfølging fra de ulike tjenestene du trenger fra kommunen. Koordinator skal også bidra til å sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan.

Barnekoordinator

Familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som trenger flere typer tjenester fra kommunen, kan søke om å få hjelp av en barnekoordinator. En barnekoordinator bidrar til at familier som trenger det får et samordnet tjenestetilbud og hjelper i hovedsak med informasjon og veiledning.

Barnekoordinators oppgaver

  • Være familiens kontaktperson og koordinere det samlede tjenestetilbudet til familien. Ha oversikt over og gi nødvendig informasjon og veiledning om kommunens helse- og omsorgstilbud.
  • Gi nødvendig informasjon og veiledning om andre velferdstjenester og relevante pasient- og brukerorganisasjoner.
  • Veilede familien i deres kontakt med tjenestene og hjelpe til med å formidle kontakt eller henvisning videre.
  • Sørge for fremdrift i arbeidet med individuell plan.

Slik søker du

Skjema for å søke om individuell plan

Utfylt og signert papirsøknad sendes til:
Gamvik kommune
Postboks 174
9770 Mehamn

Kontakt koordinerende enhet

Alle som har behov for hjelp til helse og omsorgstjenester kan ta kontakt med koordinerende enhet. Vi svarer på spørsmål, gir veiledning og tar imot søknader om helse- og omsorgtjenesten. 

Merk: Ikke send sensitive opplysninger på e-post.

May-Sissel Hansen
Systemkoordinator
Telefon: 48 26 80 68
E-post: May-Sissel.Hansen@gamvik.kommune.no