Trygghetsalarm

Du kan søke om trygghetsalarm dersom du trenger en ekstra sikkerhet for å kunne bo trygt og selvstendig hjemme. Ved hjelp av en trygghetsalarm kan du enkelt tilkalle hjelp dersom det oppstår en akutt situasjon, som for eksempel et fall. 

Hva er en trygghetsalarm? 

En trygghetsalarm er en apparat som lar deg tilkalle hjelp i nødssituasjoner med et enkelt trykk på en knapp. Den er utformet som et armbånd eller et smykke og er designet for å gi brukerne, spesielt eldre eller personer med helseutfordringer, en måte å raskt kontakte nødtjenesten for assistanse. Ved å aktivere alarmen, blir du satt i direkte telefonkontakt med en helsearbeider som raskt vurderer din situasjon for å bestemme den beste måten å hjelpe deg på, enten det betyr oppfølgning over telefon eller å sende nødhjelp direkte til deg.

Trygghetsalarmen er utstyrt med innebygd GPS (Globalt Posisjoneringssystem). Det gjør det enkelt å lokalisere og finne den som bærer trygghetsalarmen ved en nødsituasjon. Trygghetsalarmen er uavhengig av mobilabonnement og søker kontinuerlig etter optimal dekning.

Hvem kan få trygghetsalarm?

  • Eldre mennesker som bor alene eller som er i fare for fall eller andre akuttsituasjoner.
  • Personer med funksjonsnedsettelser eller kroniske sykdommer som gjør dem mer utsatte for nødsituasjoner.
  • Andre personer med spesielle behov for rask assistanse på grunn av helse- eller sikkerhetsrisikoer. 

Slik søker du om trygghetsalarm

Utfylt og signert papirsøknad sendes til:
Gamvik kommune
Postboks 174
9770 Mehamn

Kostnad for trygghetsalarm er inntektsbasert

Trygghetsalarm, priser
Grunnbeløp Etableringsgebyr Egenandel per måned Egenandel per år
Under 2G 300,- 115,- 1380,-
Over 2G 700,- 148,- 1776,-

Grunnbeløp (G) er et tall som blir brukt til å beregne norske trygde- og pensjonsytelser. Beløpet blir oppdatert 1. mai hvert år og blir bestemt av Stortinget etter trygdeoppgjøret. Les om grunnbeløpet på NAV sine nettsider.

Trygghetsalarmene faktureres to ganger per år.