Kunngjøring

Ungdomsfiskeordningen i Gamvik kommune blir nasjonal, Pressemelding av 09.09.21:

Ungdomsfiskeordning i Gamvik blir nasjonal

Pressemelding | Dato: 09.09.2021

Bilde 1Bilde 3

Foto: Stein A. Olaussen                                                                                         Foto: Marius Berg

Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen gir 200 000 kroner i støtte til Gamvik kommunes prosjekt "Sommerfiske for ungdom", og vil stille 2 millioner til disposisjon til den nye nasjonale "Gamvik-ordningen".

Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen møtte ungdomsfiskere på havna i Mehamn.

- Gamvik kommune har gjort en imponerende jobbe med å tilrettelegge for unge jenter og gutter som vil ta sommerjobb som fisker. Kommunen stiller både med båt og veileder til ungdommene. Det er en god anledning til å få både kunnskap, arbeidserfaring og en sommerjobb der de tjener gode penger. Forhåpentligvis gir dette mersmak for flere av ungdommene til å velge fiskeryrket, sier fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen (H).

Siden 2010 har Gamvik kommune hatt prosjektet "Sommerfiske for ungdom". I sommer deltok 12 jenter og 11 gutter. Prosjektet, som etter hvert er blitt kalt "Gamvik-modellen", går ut på at kommunen leier båt og stiller med fiskeskipper som veileder. Interesserte ungdommer kan fiske kvoten sin under kyndig veiledning. Fordelene er at flere kan delta i ungdomsfisket, de får en spennende sommerjobb som gir dem kjennskap til fiskeryrket.

Kommunens mål er å gjøre læring til en viktig del, det handler ikke kun om å tjene penger. Ungdommene får en grundig innføring i kvalitetssikring av fangst fra fisken kommer om bord i båten til den blir levert. Sikkerhet er også et viktig tema, og de har opplæring av alle som deltar. I år arrangerte de også en redningsøvelse hvor både redningsskøyte, helikopter og kystvakt deltok.

- Flere kommuner må se til Gamvik! På eget initiativ og med egne ressurser har kommunen fått til en god ordning for ungdommer som vil delta i fiskeri. Dette har stor overføringsverdi. Jeg ønsker å legge til rette for at flere kommuner kan gjøre som Gamvik, og hjelpe ungdommer med å få både verdifull kunnskap og erfaring som fiskere. Det skal etableres en ny nasjonal ordning kalt "Gamvik-ordningen" hvor alle kommuner kan søke om støtte og vi stiller i utsikt 2 millioner kroner i 2022, sier fiskeri- og sjømatminister Ingebrigtsen.

Ordfører i Gamvik Alf Norman Hansen sier han er både stolt og glad over at den langvarige satsinga kommunen har gjort på ungdomsfiske, blir lagt merke til utover kommunens grenser. Dette er en stor fjær i hatten for kommunen og de som har jobbet med prosjektet.

Stein Arild Olaussen
Næringsleder