DSB informerer

Nye- og skjerpede råd for egenberedskap:

Nye egenberedskapsråd fra DSB

DSB anbefaler nå at flest mulig er forberedt på å klare seg selv i en uke. Ved å være forberedt i en uke blir du bedre i stand til å håndtere alt fra små forstyrrelser i hverdagen til større kriser. I tillegg har du bedre tid til å planlegge veien videre om krisen skulle bli langvarig.

Det er fordi kommuner og nødetater må prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp i en krise, skriver Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap i en artikkel onsdag formiddag.

DSB lanserer de nye egenberedskapsrådene på: https://www.sikkerhverdag.no/

Er du forberedt?

Vi lever i en stadig mer urolig verden – blant annet som følge av klimaendringer, krig og digitale trusler. Selv om det meste fungerer som det skal i Norge, må vi være forberedt på at ekstremvær, pandemier, ulykker, sabotasje og i verste fall krigshandlinger kan ramme oss, står det videre.

Hvordan vil du og dine nærmeste klare dere hvis strømmen blir borte en lengre periode? Hva gjør du hvis vannet forsvinner? Hva hvis du ikke får handlet på en uke?

Strømbrudd kan føre til at vannet i springen, kloakksystemet, medisinsk utstyr, lading av elbil, betalingsløsninger, internett, mobiltelefon, radio, kjøleskap og mulighet for matlaging ikke fungerer som normalt. Egenberedskap handler om å være forberedt på slike situasjoner.

God egenberedskap er en investering i trygghet for deg og dine nærmeste. I tillegg bidrar du til at myndighetene kan prioritere dem som trenger mest hjelp.

Finn din beredskapsvenn

Samarbeid og fellesskap er en stor ressurs i kriser. Snakk med dem rundt deg om hva som kan skje, hvordan dere kan bli rammet, og hvordan dere skal klare dere sammen.

Finn ut hvem som kan trenge din hjelp, og hvem du kan få hjelp av. Med ulike egenskaper og kunnskaper kan familiemedlemmer, venner og naboer utfylle hverandre.

Her er noen eksempler på ting dere kan hjelpe hverandre med:

Førstehjelp ved skader.

Omsorg og støtte.

Opphold og overnatting ved evakuering fra egen bolig.

Oversettelse og forklaring av informasjon fra myndighetene.

Praktisk hjelp til bruk av utstyr og verktøy.

Innkjøp, bæring og transport.

Bytte eller byttelån av utstyr og varer.

Lån av mobiltelefon som er koblet til et annet nett enn din.

Felles matlaging.

Publisert: 31.05.2024 08.00