Vi bryr oss - Smittede trenger varme og omtanke!

Etter at vi fikk flere nye smittetilfeller denne uken er det en naturlig påminnelse om at vi fortsatt er under en pandemi:

Smittede trenger varme og omtanke!

Etter at vi fikk flere nye smittetilfeller denne uken er det en naturlig påminnelse om at vi fortsatt er under en pandemi. Mange kjenner på frykt og engstelse.

Vi har forståelse for at våre innbyggere opplever situasjonen skremmende, men vi vil på det sterkeste anmode om at vår befolkning unngår å spre rykter eller fordeler skyld til de som sitter i isolasjon eller karantene. Dette er en sykdom som kan ramme oss alle.

Vi må huske at tiden vi lever i nå, er sårbar og vi må være rause og inkluderende. Vi må passe på hverandre og sørge for at de som er i isolasjon eller karantene blir møtt med forståelse og hjelp. Kanskje trenger de noen som kan handle litt i butikken eller andre ting som kan settes på trappen.

Hvis vi ikke er rause og viser omtanke vil man risikere at personer som hører slike rykter avslår fra å teste seg ved behov, eller at personer som senere for påvist smitte blir redde for å oppgi de nærkontaktene de har hatt. Som igjen vil føre til at smittesporing og oppfølging blir vanskelig.

Mvh,

Gamvik kommune