Helse informerer

Sikkerhetshull i trygghetsalarmer oppdaget- og utbedret:

Gamvik kommune har blitt gjort kjent med at det har vært en svakhet i sikkerheten rundt systemet for trygghetsalarmer.

Svakheten er nå utbedret og det er svært lite sannsynlig at noen kan ha utnyttet feilen.

Trygghetsalarmer

Mennesker som bor hjemme og som har behov for å kunne tilkalle hjelp i akuttsituasjoner kan få en trygghetsalarm. Når brukeren trykker på knappen, får hjemmetjenesten beskjed og kan snakke med brukeren gjennom en høyttaler og mikrofon på selve trygghetsalarmen.

Taleanrop til trygghetsalarm

Hjemmetjenesten besvarer en alarm via mobiltelefon, som er koblet opp til systemet for trygghetsalarmen. Da opprettes det automatisk lydkontakt med trygghetsalarmen uten at brukeren trenger å gjøre noe.

Sikkerhetshull

Gamvik kommune ble gjort kjent med et sikkerhetshull i systemet nå i november. Dette sikkerhetshull har gitt mulighet for, å ringe til trygghetsalarmer, som ikke har vært aktivert av brukeren. Dette har gitt en teoretisk mulighet for avlytning av brukere uten de har vært bevist om at alarmen har blitt aktivert.
Dette hul er nå lukket av leverandøren, og en trygghetsalarm kan nå kun aktiveres, av brukeren, når han / hun trenger hjelp.

Svært liten sjanse for at sikkerhetshullet er utnyttet

Hver alarm har et unikt 14-sifret nummer som brukes for taleanrop. Det betyr at det i praksis er helt umulig å gjette eller lete seg fram til et nummer som gir svar med anrop. Det er derfor svært lite sannsynlig at noen har benyttet seg av muligheten for å avlytte noen med trygghetsalarm – men vi ønsker selvsagt ikke at muligheten skal finnes overhode.

Avvik meldt til Datatilsynet og til alle brukere av trygghetsalarm

I tråd med gjeldende retningslinjer har vi varslet Datatilsynet om dette avviket og detaljene om hva som har blitt gjort for å utbedre feilen. Alle brukere av trygghetsalarm i Gamvik kommune får også et brev med forklaring av hva som har skjedd.

Mvh.Helseleder

Publisert: 27.11.2023 09.16